avril
2018

The lean path towards industry 4.0 : Planning the right factory at the right time

Par Philippe LeroyPubliée par Céline Boulin Forum et manifestations Aucun commentaire

Optimiser l’évolution vers l’industrie 4.0: planifier le bon système de production au bon moment.

A l’INSA Strasbourg le 9 avril 2018 de 14H00 à 16H00 avec Roland de Guio , professeur des universités à l’INSA Strasbourg, département mécanique – laboratoire ICUBE, équipe CISP et avec Juergen Köbler, professeur à l’Université d’Offenbourg, département génie industriel – laboratoire d’ingénierie virtuelle.

At INSA Strasbourg April 9, 2018 from 2PM to 4PM with Prof. Dr.-Ing Roland DE GUIO, professor at the mechanical engineering department of INSA Strasbourg, researcher in the Design, Information Systems & Inventive Processes team of the laboratory Icube UMR 7357 and Prof. Dr.-Ing. Jürgen KÖBLER, professor at the department of industrial engineering, University of Offenburg, Head of the Virtual Engineering Laborator.

conférence et débat sur « The lean path towards industry 4.0 planning the right factory at the right time »

Optimiser l’évolution vers l’industrie 4.0 : planifier le bon système de production au bon moment.

Cette conférence aura lieu en anglais ou en français en fonction des entreprises présentes.

Conference and discussion about « The lean path towards industry 4.0 planning the right factory at the right time »

Optimizing the Path Towards Industry 4.0 : Planning the right factory at the right time

The speaking language will be English or French depending on the companie taking part to the conference and discussion

Programme

Présentation : savoir-faire des 2 intervenants et du projet « offensive sciences »

1. Qui sommes nous?
  2. Nos compétences et moyens
  3. Nos projets :Simulation Optimisation Innovations for Planning the Factory Evolutions

Presentation of the speakers knowhow and the offensive science project.

1. Who are we ?
  2. Our competence and means
  3. Our projects : Simulation Optimization Innovations for Planning the Factory Evolutions
  • Projet de recherche explorant les nouvelles manières d’aborder l’amélioration continue, l’optimisation et la reconfiguration des systèmes de production pour les entreprises dotées d’un système cyber-physique à l’aide d’une usine virtuelle.
  • Projets de partenariats type R&D sur des problèmes ciblés comme:
    • Analyse et reconfiguration des systèmes de production incluant les coûts , les dépenses énergétiques, les contraintes humaines et les aléas
    • Évaluation de nouvelles cellules avec cobots
  • Research project exploring new ways to address continuous improvement, optimization and reconfiguration of production systems for companies with a cyber-physical system by the mean of a virtual factory platform.
  • R & D type partnership projects on targeted problems such as:
    • Analysis and reconfiguration of production systems including cost, energy expenditure, human constraints and hazards
    • Evaluation of new cells with cobots
  • Les laboratoires de recherche
    • Le laboratoire Icube UMR CNRS 7357 https://icube.unistra.fr/ notamment l’équipe CSIP
      –The Virtual Engineering Laboratory de l’Université d’Offenburg https://bw.hs-offenburg.de/labore/virtual-engineering/
  • Les institutions partenaires
    • L’INSA de Strasbourg
    • L’Université de Strasbourg
    • La Hochschule d’Offenburg
  • Research laboratories
    • The Icube laboratory UMR CNRS 7357 https://icube.unistra.fr/ , in particular the CSIP team
      The Virtual Engineering Laboratory of the University of Offenburg https://bw.hs-offenburg.de/labore/virtual-engineering/
  • Partner institutions
    • INSA Strasbourg
    • University of Strasbourg
    • Offenburg Hochschule at Offenburg University

L’équipe CSIP du laboratoire Icube s’intéresse à l’analyse et la conception des systèmes de production et d’information ainsi qu’à la conception inventive. Elle développe notamment des méthodes et outils permettant d’utiliser les méthodes de conception inventive avec ceux de la simulation et l’optimisation des systèmes de production.

Le laboratoire Virtual Engineering est engagé dans l’enseignement ainsi que dans la recherche appliquée. Il traite de la planification numérique des usines et des processus, leur simulation et leur représentation 3D virtuelle qui peuvent être complétées par des études ergonomiques pour la planification 3D et la simulation des processus de travail.

The Design, Information Systems & Inventive Processes team (CSIP) at Icube is interested in the analysis and design of production and information systems as well as inventive design. In particular, it develops methods and tools for using inventive design methods with those of simulation and optimization of production systems.

The Virtual Engineering laboratory is engaged in teaching as well as in applied research. It deals with the numerical planning of factories and processes, their simulation and their virtual 3D representation, which can be complemented by ergonomic studies for 3D planning and simulation of work processes.

Le laboratoire Virtuel Engineering

• Logiciel d’analyse de gamme pour la réorganisation des ateliers de production développés à l’INSA
  • Logiciel de simulation dynamique Witness
  • Logiciel de support de projets de conception inventive FINDER